torsdag 19 september 2019

Potatis och nya köksträdgården

Kylan kommer krypande och träden färgas gula. Det är dags att ta upp den sista köksträdgårdshjälten ur jorden: Potatis. Potatis är verkligen fantastiskt för du sätter den i jorden, kupar 2 gånger och den levererar nästan alltid. Du behöver knappt gödsla, även om skörden blir större om du gödslar lite grann. Skörden varier år från år. Vissa år drunknar man i potatis, andra år är det bara 5 mellanstora potatisar på varje planta. Men skörd, det blir det alltid!


Man kan till och med odla potatis i hink om man har ont om mark. Den funkar riktigt bra så länge man kommer ihåg att vattna. 


Förgro


Jag förgror alltid min potatis i äggkartonger, ungefär en månad innan utplantering. Den tidiga potatisen räcker det med två eller tre veckor för den växer så snabbt. Det här ger potatisen ett försprång och gör att den kommer upp tidigare. Det går också utmärkt att sätta potatisen direkt i jorden utan att förgro.


Rensa ogräs med potatis


I år har jag använt potatis för att rensa ogräs i min nya köksträdgård. Det har fungerat riktigt bra faktiskt. Jag grävde bort ogräset och sedan satte jag potatis. Sen har jag rensat ogräs det både gångerna jag kupat. I jorden fanns nu nästan inget ogräs, förutom på kanterna där det stack fram under duken. Så jag fortsätter med samma och förhoppningsvis kan jag sätta potatis i ett helt kvarter nästa år, om jag bara orkar gräva. 

Andra köksträdgårdshjältar

Köksträdgårdens hjältar del 1 - Bondbönor

Köksträdgårdens hjältar del 2 - Vitlök

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar