tisdag 28 augusti 2018

Odla denna varma sommar


I år har det ju varit ett sällsynt varmt och torrt år och det har inneburit en hel del utmaningar i trädgården. Allt som jag sådde direkt i jorden gick väldigt dåligt. Morot, palsternacka och framförallt kålrot ger mycket sämre i år än det brukar. Det var helt enkelt för varmt och torrt i maj och det blev svårt att få fröerna att gro. Fiberduken jag alltid har över gjorde jorden för varm och utan den så blev torkan väldigt kännbar. Palsternackan grodde först i slutet av juni och kålrot fick jag bara två.


Annat älskade värmen och kanske framförallt att det blev varmt så tidigt. Pumpa t.ex. Jag har gjort några försök att odla vintersquash (som det heter egentligen) tidigare men alltid misslyckats. I år hade jag valt väldigt tidiga sorter: Kroshka och Gold Nugget. Kroshka ger två frukter per gigantisk planta och de ser verkligen jättefina ut. Gold Nugget har hittills gett en liten frukt per planta men jag hoppas på mer.


Något annat som är svårt här uppe är jordärtskocka. Den är väldigt seg på våren och kräver en väldigt lång säsong. Jag har aldrig fått mer än till utsäde. I år satsade jag stort och satte tre sorter. En som jag haft länge (men aldrig smakat) och köpt på en plantmarknad här i stan, den står till höger på bilden. I mitten står Top nånting, en sort som jag fick via Sesam. Det ska vara en tidig sort och den kom först, växte högst och är på väg att börja blomma. Till vänster står Henrietta som jag köpt från Klostra. Ska bli spännande att se hur mycket de ger men jag har då aldrig haft så här höga plantor. Det är häftigt.


Många verkar ha lyckats med majs i värmen men mina kolvar gick lite för snabbt och blev väldigt opollinerade. Jag odlar en sort som ska klara mindre idealiskt majsväder men i år var det ju väldigt idealiskt majsväder, så jag tror att det beror på det. Å andra sidan har jag ätit frilandsodlade tomater som mognat på plantan och det är verkligen inte något jag är bortskämd med.

Det tunga i år har varit vattningen. Jag har haft turen att inte ha bevattningsförbud men man vill ju ändå inte slösa på vattnet en så varm sommar. Ett tag när det var som varmast och man fick vattna var och varannan dag kände jag nästan för att bara ge upp och låta allt dö. Redan på morgonen var det otroligt varmt och jag kämpade med slangar och vattenkannor i hettan. Men jag höll ut. Jag är väldigt glad för täckodlingen som gett bra jord som ändå håller vatten ganska bra och dessutom minskar avdunstningen. Bäst har det gått där jag också haft ensilage. Ensilaget har skyddat jorden på ett väldigt bra sätt.

Nu hoppas vi som vanligt på en varm september och sen frost och ännu mera skörd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar