tisdag 11 september 2018

Anlägga en fruktträgård med liten budget

Ett av våra mål i år var att sätta fler fruktträd och bärbuskar. Fördelen med frukt och bär är att de inte kräver lika mycket jobb som grönsaksodlingen. Man gödslar och beskär en gång per år och sedan är det bara att vänta på skörden. Men fruktträd och bärbuskar är ofta ganska dyrt och min trädgårdsbudget är väldigt liten, så hur ska man då få en trädgård full med bär och frukt utan att lägga så mycket pengar?

Plantering med Sibiriska björnbär, 
Amerikanska blåbär 'Putte' och Allåkerbär 'Linda' och 'Beata'

Tips 1: Önska dig i present. Nästan varje år när jag fyller år får jag en bärbuske eller ett träd. Planteringen ovan består bara av födelsedagspresenter.

Päron 'Pepi'

Tips 2: Köp små plantor. Det här är ett päronträd som bara var en pinne när jag köpte det till priset 3 träd för 500 kr. Normalt kostar ett 3-årigt träd ungefär 500 kr. Nackdelen är att små träd är lite känsligare och kanske inte överlever vintern, man får ju också vänta längre tid på den första skörden men bara man sköter det så sänker det kostnaden för fruktlunden rejält.


Tips 3: Ta sticklingar. Vinbär, buskkörsbär, blåbärstry och andra buskar kan förökas med sticklingar. Sätt i en kruka med sandblandad jord och kom ihåg att vattna, så har du mängder med gratis buskar till nästa år.

Körsbär 'Kirsa'

Tips 4: Gå på plantmarknader. På sommaren hålls det ibland privata plantmarknader i byarna runt omkring mig. Där har jag hittat både krusbär- och körsbärsbuskar. Det kanske tar lite tid innan körsbärsbusken ovan ger frukt men jag betalade bara 20 kr för det.


Tips 5: Ta vara på rotskott, självsått och revor. I min ganska vilda trädgård sår fåglarna röda vinbärsbuskar lite överallt, gärna under rönnar. Jag gräver upp plantorna och planterar i min trädgård. Frösådda plantor blir ju inte sortäkta, snarare en ny sort men så länge de är goda bryr jag mig inte. Om någon skulle få mindre goda bär är det bara att slänga den på komposten.


Jordgubbar skjuter mängder med revor varje år och när de rotat sig är det bara att plantera i ett nytt land. Om du inte har några jordgubbar själv, brukar de flesta få revor över när de höststädar jordgubbslandet och du kan lätt få en hink med gratis plantor av en vän. Björnbär och hallon (och säkert fler), skjuter ofta rotskott som kan grävas upp och planteras på en ny plats.

Så här gör jag för att fylla min gigantiska trädgård med frukt och bär utan att det kostar mig allt för mycket. Nästan alla tips gör att jag måste vänta längre tid innan jag får skörd. Ingen instant garden här inte men för mig handlar trädgård väldigt mycket om att göra själv och ha tålamod. Att se något jag startat växa varje år och slutligen ge lön för mödan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar