torsdag 23 april 2020

Nu är säsongen igång



Säsongen är kort här uppe i norr. I södra Sverige kunde man i år gräva i jorden hela vintern, anlägga nya land och förbereda sig för odlingssäsongen på ett helt annat sätt än här. Idag har vi fortfarande snö på stora delar av tomten och i de land som tinat fram ligger tjälen tjock i nästan alla. Det gör att när snön väl försvinner är det mycket som måste göras samtidigt. 


Förodla

För att ge mig själv lite försprång förodlar jag mycket. Dels inomhus såklart men även utomhus i backar, byttor och annat. Idag satte jag till exempel bondbönor i toarullar. Det gör att fröna kan sättas i alla fall två veckor tidigare än om jag ska vänta på att marken tinar upp. Dessutom har jag redan gjort något, vilket sparar tid.

Det här är mina egna fröer av bondbönan Witkiem och det är av dessa plantor jag tänkt ta fröer. Eftersom det tar en stund att få helt mogna bondbönsfrön är två veckor tidigare sådd vikit. Jag satte byttorna med toarullssådder i en plastback så om det kommer en rejäl köldknäpp så kan jag sätta på locket och skydda plantorna.


Odla under plast

Plast hjälper mig på fler sätt när jag ska starta mina tidiga sådder. Ett lock av byggplast på en kallbänk ger skydd åt en tidig sådd med rädisor, ruccola och spenat. 


Den trevligaste bädden just nu ligger precis bredvid huset vid uteplatsen vi byggde 2018. Här har tjälen släppt och jorden är varm. Jag satte över en plasttunnel och planterade sedan ut Pak Choi, mizuna, mache och vinterportlak som jag försått i källaren. Alla gröna växter som klarar lite kallare väder och växer ganska snabbt. 


Det är verkligen underbart att se grönt igen och plantorna verkar trivas. Nu gäller det bara att hålla koll på vädret och täcka för plasten om det blir kallt och komma ihåg att vattna, för det blir ganska varmt mot den här väggen. Den här bädden ska vara slutskördad första veckan i juni när jag ska plantera ut solrosor och annat som ska växa här i sommar. Mizuna och vinterportlak går att skörda redan nu. Jag kommer skörda lite till hamburgarna på fredag. 


Den lilla pak choi plantan som trivs i solen ger förhoppningsvis fin skörd om en månad ungefär. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar