tisdag 5 april 2022

Odla gurka i Hydroponics

Vi är självhushållare och odlar väldigt mycket av våra egna grönsaker men vi är absolut inte självförsörjande på grönsaker året om. Vissa saker är svåra att odla, annat svårt att lagra och ibland slår skörden fel av olika skäl. Då är det ju skönt att det fortfarande finns gott om mat i affären. 

Något vi köper väldigt mycket av är gurka. Det är den enda grönsak som alla barnen gillar och den är svår att odla här utan växthus. Bra somrar har det funkat att få en okej skörd i pollytunneln men andra somrar får vi knappt någon gurka alls. 

Det här inlägget innehåller reklam i form av sponsrade länkar till Granngården. 


Odla gurka på fönsterbänken

För några år sedan började jag odla gurka i köksfönstret. Fönstret vetter mot sydost och ger gott om solljus och värme till plantor. Jag har sått gurka en vecka innan vårdagjämningen och när plantan behöver omplanteras har jag satt den i en stor kruka och ställt i köksfönstret. Från och med vårdagjämningen behövs ingen extra belysning, utan solens strålar räcker till. 

Gödsling

När jag planterar gurkan så grundgödslar jag ordentligt i krukan med:

  • hönsgödsel eller ännu hellre kaningödsel
  • bananskal 
  • äggskal
  • vedaska
  • ev benmjöl 

Gödslet för tillväxt och bananskal, äggskal, benmjöl och vedaska för blomningen.. När plantan börjar producera gurkor börjar jag tilläggsgödsla med bokhasi gödning en gång i veckan. Glöm inte att vattna ordentligt!


Självpollinerande sort

Det är också viktigt är också att välja en sorts gurka som är självpollinerande. Det står på fröpåsen om man läser noga. I alla år har jag odlat Piccolino och den är verkligen jättegod. I år prövar jag en ny sort som heter Iznik. Gurkorna behöver också något att klättra på, det funkar fint med några snören.


Skörd

Det här sättet att odla gurka inomhus har gett oss gurka hela maj och början av juni. En gurkplanta ger ungefär 10 gurkor och producerar gurka under 1 ½ - 2 månader. Sen har plantan slut på energi och ganska ful så då kastar jag ut den och väntar på gurka utomhus. De här gurkorna är mindre än de man köper i affären. Ungefär hälften så långa och tjockare. Vänta inte för länge med att skörda för då blir fröerna i gurkan hårda.  


Odla gurka i hydroponics

I år tänker jag testa en ny teknik, nämligen att odla gurka i vatten. Jag fick ett startset för hydroponics i julklapp och har försökt odla den sallad som följde med pluggarna i den. Men sallad blir aldrig särskilt bra när man odlar den i rumstemperatur. För att få krispig och god sallad behöver temperaturen vara lite lägre. 


Så jag åt upp salladen och satte sedan gurka i pluggar. Jag var lite orolig att de inte skulle gro eller ruttna men det funkade alldeles utmärkt. Alla tre fröer grodde. Plantorna har nu bildat fina rotsystem och börjat växa. Mellan varje planta har jag kvar basilika som jag sått tidigare. Den växer också fint. 

Det jag hoppas ska hända när jag odlar gurka i hydroponics är att det ska vara lättare med vattningen. Ett av problemen som uppstår i maj är nämligen att det är jättesvårt att vattna tillräckligt. Stora plantor gurka dricker lätt 1,5 liter vatten per dag och jag måste vattna både morgon och kväll, annars blir gurkorna bittra. 

Jag hoppas också att jag ska kunna fortsätta att odla gurka i fönstret hela sommaren. När de tre plantor jag sått nu börjar bli fula tänker jag så nya plantor i pluggarna där det nu är basilika och på så vis få gurka hela året. Det skulle vara skönt att kunna erbjuda barnen hemodlad gurka i alla fall maj-oktober. Sedan blir det för mörkt för att odla i fönstret. Gurka är inte jättebilligt så det finns många kronor att spara här också. Jag återkommer med resultatet senare

Vill du också prova att odla i hydropinics så har Granngården odlingstråget Haruy och allt du behöver för din hydroponiska odling. Ett perfekt sätt att odla inomhus då man slipper hantera en massa jord.

Annons

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar