måndag 23 februari 2015

10 bra grödor att odla för nybörjare


Fler och fler upptäcker glädjen med att odla sina egna grönsaker. Hur de smakar bättre och hur bra det känns att äta något man sett gro från frö till färdig grönsak. Här vill jag tipsa om 10 grödor jag tycker du kan satsa på som nybörjare.

1. Busktomat
Tomater i affären smakar ingenting jämfört med en solmogen tomat direkt från plantan. Har du en gång odlat tomater vill du definitivt göra det igen. Välj en busktomat, typ Tiny Tim eller Ida Gold som inte behöver tjuvas, passar perfekt för krukodling och man hinner skörda även om sommaren är lite kort.

2. Kryddor
Min första odling bestod av basilika, timjan och rosmarin som jag köpt plantor av i affären och sedan planterat om i krukor. De stod på min fönsterbänk och gjorde maten fantastisk god varje dag. Sedan började jag dra upp egna plantor från frö och funkar det alldeles utmärkt. Skörda ofta och frys in eller torka det som blir över. Odla de kryddor du tycker bäst om. Själv odlar jag rosmarin, basilika, persilja, timjan, oregano, mynta, mexikansk dragon, koriander och säkert några till som jag glömt.

3. Sallad
Sallad är väldigt lätt att odla. Satsa gärna på plocksallad om du är nybörjare. Maché går utmärkt att odla på fönsterbänken inne även på vintern. Själv gillar jag ekbladig sallad och frissé.

4. Ruccola
Så på våren och skörda hur mycket som helst. Väldigt lättodlad växt men om man sår mitt i sommaren går den bara i blom.

5. Zucchini
Förutsatt att man tycker om zucchini är det en väldigt trevlig växt som ger mycket skörd även om man råkar missa att både vattna och göda. Får den bra med vatten och gödning drunknar man nästan i zucchini efter ett tag.

6. Äpplen
De flesta äldre hus har äppelträd och de är både vackra och ger mycket frukt med relativt lite jobb. Allt som behövs är beskärning och lite gödsel. Sedan har du eget äppelmos, äppeldricka och torkade äpplen hela vintern.

7. Potatis
Inget är godare än nyupptagen färskpotatis från det egna landet. Välj tidiga sorter som Rocket för att få en första skörd till midsommar (om du bor lite längre söderut än jag).

8. Morötter
Nästan ännu bättre än egen potatis smakar en morot, just uppdragen ur landet. Att odla potatis och morot känns kanske inte så glamoröst men det är basen i det nordiska köket av en anledning. Relativt lätt att odla och hur gott som helst. Morötter vill ha porös jord så om du har hård lerjord, gräv ner lite sand. Jag tänker pröva att odla morötter i lådor men nästan bara sand och gräsklipp.

9. Rabarber
Rabarber är otroligt lättodlat och kommer upp vår efter vår utan att behöva särskilt mycket alls. Ingen känns så härligt som att få plocka de första rabarberna. Rabarbersaft och rabarberkaka, det är sommar det!

10. Chili
Chili har väldigt vackra plantor och kan stå på köksbänken när det börjar bli för kallt ute. Jag upplever att chili är betydligt lättare att odla än paprika och även med rätt dålig skötsel får man mängder med frukter. Pröva gärna flera sorter. I år ska jag pröva en mild Habanero.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar