onsdag 12 augusti 2015

Ett år med huset

Så här såg framsidan ut strax efter att vi flyttat in. Framför det vänstra fönstret stod det en stor gran och den högra rönnen var ännu större men när jag tog den här bilden hade pappa redan hunnit vara här en gång med motorsågen. 


Så här ser det ut idag. På höger sida har jag beskurit och bundit upp rosen, rabatten har utökats, en syren sågats ner och en sprirea flyttats. Dessutom har stengången grävts framför rabatten grävts fram. På vänster sida växer en ros sakta uppåt, plymspirean finns kvar men har blommat över.


För ett år sedan kämpade jag med att gräva fram ett gammalt stenparti där i stort sett inga växter överlevt.


I år ser det ut så här. Jag har fortfarande problem med att få saker att överleva här eftersom rabatten ligger under två stora träd. Jordgubbarna växer dock bra under fiberduken, myntan tar sig i mitten, johannesörten jag sådde från frö och flyttade med från Stockholm är enorm, längst upp håller oreganon på att ta sig också. Lavendeln till höger är sådd i år. Hoppas att den klarar vintern. 


Så här såg våra plommonträd ut förra året. 


I år ser samma vy ut så här. Kraftbolaget fällde en stor tall rakt på träden förra året men de har återhämtat sig förvånansvärt bra. Jag har röjt bort alla vresrosor som växte runt träden och gödslat. Förhoppningsvis hämtar de sig. 


Bredvid träden har vi börjat gräva för växthus. 


Här ska mitt köksträdgårdsland ligga, skrev jag för ett år sedan. 


 Nu gör det faktiskt det!


Äppelträdet för ett år sedan.


Äppelträdet idag.


Från vägen för ett år sedan


Idag är den gigantiska kryptallen borta. 


Gårdsplanen för ett år sedan:


Gårdsplanen idag. Det är röjt rätt mycket sly i bakgrunden och runt flaggstången har jag anlagt en rabatt med vresrosor. 


Vägen ner mot lägdan för ett år sedan:


Vägen ner idag: 


Det är lätt att känna att det inte händer så mycket här hemma för tomten är så otroligt stor. Vi gör lite här, lite där och inget blir någonsin klart. En sammanfattning visar att det ändå händer rätt mycket. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar