lördag 30 januari 2016

Hemodlade teblandningar


Varje kväll innan vi går och lägger oss tar jag och Oskar en kopp örtte. Jag dricker ofta en kopp på eftermiddagen också. Köpta örtteer innehåller ofta lakritsrot och det ger mig alldeles för hög puls. Genom att odla mitt örtte själv får jag tillgång till fler örter och möjlighet att göra blandningar som passar mig perfekt. I höstas la jag örterna i varsin burk och sedan har jag blandat och testat för att hitta den perfekta blandningen för alla situationer. Efter ett tag kom jag på att de flesta teer blev lite godare om jag la i en bit krossad kanelstång eller hel, krossad ingefära. Idag gjorde jag blandningar av mina favoriter för att det ska bli lite enklare att ta en kopp te. Det här är blandningarna jag fastnat för:

Matsmältning
Marrokansk temynta, kanel

Ro
Ljung, kanel

Förkyld
Citronmeliss, pepparmynta och ingefära

Frid
Citronmeliss, ingefära, äppelskal

Värk
Brännässla, älgört, ringblomma, kanel

PMS
Citronmeliss, ringblomma, brännässla, kamomill, älgört, kanel

En förhoppning jag hade i höstas var att de örter jag odlat och samlat skulle räcka hela året. Än så länge finns det kvar av allt och även om inte alla sorter räcker tills det finns nytt att skörda, är jag ganska säker på att det kommer finnas något att dricka varje kväll. Det är jag väldigt stolt över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar