torsdag 18 februari 2016

Självförsörjande på stickade plagg


Jag stickar. Förutom odlingen är det mitt allra största intresse. Det gör att vi inte köpt ett enda stickat plagg på många år. Det är en väldigt skön känsla. Jag behärskar ett anrikt hantverk och kan förse min familj med värmande plagg. 

Att sticka är ett hantverk som tar tid att lära sig. 2011 bytte jag från att virka till att sticka och det tog i alla fall 2 år innan jag kände att jag behärskade vanlig rät- eller resårstickning och vågade mig på mönsterstickning. 


Sedan tog det ytterligare ett år innan jag behärskade flerfärgsstickning. Så känner du att du också vill börja sticka, ha lite tålamod. De första projekten är blir kanske ett par enkla sockor med ojämna maskor och de går att ha på sig de med. För varje plagg blir man sedan duktigare, maskorna blir lite jämnare och då kan man höja svårighetsgraden lite grann. 



Stickning är ingen billig hobby och många gånger kanske det känns som om det skulle vara billigare att bara köpa en tröja i affären. Då får man vara noga med att inte jämföra äpplen och päron. De billiga tröjorna i affären är ofta gjorda av akrylgarn, i alla fall till stora delar. Det går inte att jämför med en hemstickad kofta i ull, varken vad gäller kvalitet, hållbarhet eller utseende. Handlar man dessutom garn på rea, återbrukar garn när barnen växer ur plaggen och använder alla restgarner, ja då blir det inte så dyrt i slutändan.


Fingervantar till barnen är perfekt att göra av restgarner från strumpstickning. Det är betydligt lättare att sticka än man kan tro och de håller så otroligt mycket längre tid. Visst får du ett trepack vantar för samma pris som garnet till ett par kostar men de håller otroligt mycket längre och om de går sönder kan de lagas.



Disktrasor i lin är också väldigt trevligt att sticka. De håller i flera år och ger ett bra alternativ till wettex slit och släng. Ett bra nybörjar-projekt för dig som vill lära dig sticka. 


Normalt bloggar jag om mitt handarbete på bloggen Helt Virkad som jag startade får många år sedan när jag blev besatt av att virka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar