onsdag 16 mars 2016

Vintersådd i kallbänk


I lördags tänkte jag att jag skulle så i min kallbänk, eftersom vädret var så fint. Då såg den ut så här. Under snön låg ett tjockt istäcke som jag inte kunde hacka bort. Så jag la på glaset och lät det stå tills igår.

Idag ser kallbänken ut så här:


Jag har lite svårt att förstå hur mycket det tinat de senaste dagarna. Nu gick i alla fall isen att hacka bort och jag la på lite påsjord ovanpå den frysta jorden. I påsjorden sådde jag spenat för jag är så otroligt sugen på spenat. Jag köpte ett paket fryst, ekologisk spenat i affären men den smakade ingenting. Det kändes inte som samma grönsak som den fantastiska spenat jag skördade i mitt eget land förra året. Nu hoppas jag på en varm vår så att jag får skörda tidigt!

Jag väljer att så spenat så här för att när jorden reder sig här uppe börjar det vara lite ljust för spenaten. Förra året sådde jag en omgång inne som jag sedan satte ut i kallbänken och den blev ganska fin. Den jag sådde några veckor senare i landet gick bara i blom.


Kallbänken står precis vid huset för att ge tidig skörd. Ute i köksträdgården har lådorna precis börjat titta upp ur snön. De flesta rader är dubbla pallkragar och de tittade upp igår. De enkla lådorna syns inte än. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar