onsdag 25 maj 2016

Gödsla med bananer


Jag tittar mycket på kanaler på Youtube från olika "homesteads", vilket verkar vara ungefär samma sak som ett svenskt självhushåll förutom att barnen blir "homeschooled" (vilket inte är tillåtet i Sverige längre och kanske inte särskilt önskvärt heller). På dessa kanaler dyker det ofta upp bra tips om ekologisk odling, hur man sparar pengar, djurskötsel och byggnationer.

För någon dag sedan fick jag lära mig hur man gör gödning av de näringsrika bananskalen, utan att de behöver gå omvägen via komposten. Bananskal är rika på kaluim och kalcium och en mängd andra mineraler som växterna behöver. Det som saknas är kväve. Den här näringen passar alltså väldigt bra till sådant som sätter frukt.

Principen är enkel. Lägg ett bananskal, gärna lite brunt, i en burk med vatten. Låt stå några dagar (1-7) och häll sedan vattnet på tomater, chili eller andra fruktsättare. Bananskalet kan sedan grävas ner direkt under rosorna. Bananskal ruttnar så snabbt att de inte behöver läggas i komposten. Sånt gillar jag! Mer direktkompostering.

Läs också min senaste uppdatering om hur man torkar bananskal och använder i odlingen.

Om det fungerar? Ingen aning men idag häller jag vattnet i dessa spännande burkar på mina chiliplantor.

Tipset fick jag från Appalachia's homestead. Andra Youtube kanaler att kolla in på sjukdagarna är:

Fouch-o-matic of grid - helt underbar familj som bor i en Yurt i skogen och bygger sitt drömhus.

Starry Hilder - Par som lever helt off-grid i Idaho. Odlar enligt Back to Eden.

Dirtpatcheanven - Odlar under svåra förhållanden och experimenterar mycket med olika odlingssätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar