onsdag 13 juli 2016

Oskars bästa surdegstips


Oskar producerar det godaste surdegsbröd som finns, bakat helt på vete eftersom han inte tål råg. Det ger oss enorm livskvalitet att äta surdegsbröd varje dag. Vi har försökt baka på surdeg i många år men aldrig riktigt lyckats så jag vet hur frustrerande det kan vara att försöka baka gott, luftigt bröd och bara få dvärgabröd.* Därför bad jag Oskar att lista sina bästa tips för att få surdegen att jäsa och må bra.

Ha tålamod

Det tar tid att få igång en surdeg, inte bara några dagar som det står i recepten. Jag hade matat min surdeg minst två månader innan den var tillräckligt aktiv för att ge en bra jäsning varje gång. Under den långa väntan på bra surdeg föreslår jag att du fuskar och använder lite vanlig jäst också. Man kan till exempel sätta en poolish med surdegen på kvällen och blanda i 10-15 gr när man blandar ihop degen dagen efter.

Salta efter knådning

Istället för att tillsätta salt på en gång viker jag in flingsalt när degen är färdigknådad. Flera av de mikroorganismer som utgör surdeg trivs dåligt i salt miljö. Flingsaltet löser sig långsamt och brödet får en lagom sälta utan att hinna förstöra jäsningsprocessen.

Förvara i rumstemperatur

Surdeg som förvaras i kylskåp får en bakteriekultur anpassad för kylskåp, med sämre jäsning som följd. Förvara surdegen i rumstemperatur. Blir den inte dålig då? Nja. Dels är ju att "bli dålig" precis vad surdegen ska göra men visst händer det att det går för fort på sommaren och bildas läskiga hinnor och prickar längst upp. Då vet du att du behöver mata oftare och plockar bort de läskiga bitarna. För att vara på den säkra sidan kan du frysa in bitar av surdeg. Om surdegen går helt åt skogen behöver du inte börja om från början. 

Hitta en rytm

Speciellt i början är det jätteviktigt för surdegen att matas regelbundet. Det går inte att mata den två gånger på helgen och sen glömma den under veckan. Så du måste hitta en rutin i vardagen där det blir bröd i samma takt hela tiden, för då blir surdegen också matad i samma takt hela tiden. Jag matar degen var tredje dag på kvällen och sätter deg till bröd på morgonen dagen efter. Visst skulle surdegen må ännu bättre om jag gjorde det varje kväll men så mycket bröd klarar vi inte av att äta, så surdegen får vänja sig vid var tredje dag. 

*I Terry Pratchets böcker som utspelar sig i Discworld, bakar dvärgarna ett bröd som är så hårt att man kan använda det som vapen i strid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar