torsdag 30 maj 2019

Rensa ogräs med potatis



Hittills har jag inte haft någon potatis i växtföljden i min köksträdgård. Istället har jag odlat potatis hemma hos en kompis eller på andra platser i trädgården. Men i år blir det ändring på det. I år sätter jag potatis i en av mina pallkragerader. Anledningen till det är att jag vill rensa ogräs med potatis.

Det låter kanske lite konstigt men när man odlar potatis håller man på och grejar en massa med jorden. Man kupar kanske två gånger eller så täcker man med ensilage, löv eller torkat gräsklipp. Sedan när man ska skörda så gräver man upp hela ytan igen. Varje gång så stör man ogräset och passar såklart på att rensa bort all kvickrot varje gång man kupar och skördar.


Jämför det med när man odlar exempelvis morötter. När jag odlar morötter får jag alltid in en massa ogräs i odlingarna för då håller jag på med odlingen så lite som möjligt. Morötterna måste stå under fiberduk hela sommaren hos mig för jag har otroliga problem med morotsfluga. Jag försöker att inte så tätt för varje gång man gallrar så lockar man dit morotsfluga, så jag gallrar bara en gång. Dessutom kan man bara lägga på ett lager gräsklipp på en sommar, annars får morötterna för mycket näring och smakar vattnigt. Det leder till fuktigt och trevligt klimat under duken där ingen går och smådrar upp ogräs när man passerar och dessutom är jorden bar stora delar av sommaren. Himlen för alla ogräs!


Så i år använder jag potatis för att rensa ogräs. Dels i en rad i köksträdgården där ogräset spritt sig alldeles för mycket, dels på åkern där jag ska börja anlägga en ny köksträdgård direkt i jorden. Ett lite roligt projekt tycker jag. Det är en speciell känsla att bryta ny mark! Jag ska försöka använda ett område där hönsen gick förra året och ogräset är lite på dekis men att förvandla det här till en vacker köksträdgård kommer ändå kräva mycket arbete.


I det arbetet kommer potatisen vara min pionjärgröda. Först gräver jag bort ogräset med en grep, sedan gör jag bäddar som är 1-1,2 m x 3 m. Varje kvarter kommer att bestå av 6 sådana bäddar.  Bäddarna djupgrävs och sedan sätter jag potatis. Potatisen kommer sedan att kupas en gång och sedan täcka med ensilage en gång, eller så täcker jag med ensilage på en gång. Jag tänker täcka med ensilage för att hindra ogräset lite mer och ge lite näring så att jag slipper grundgödsla. Gångarna täcks med flis. I år tror jag att jag behöver att gräva 3 sådana bäddar för att få plats med all potatis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar