torsdag 14 november 2019

Novembervila


November är en av få månader som faktiskt är helt och hållet vila för mig, i alla fall när det kommer till trädgård. Allt är skördat (utom julgrönkålen) och inget nytt är sått än. I oktober ska det sista skördas, bäddarna förberedas för nästa år och vitlöken i marken. I december sår jag de första fröerna (chili 'habanero') och i januari är det dags att så brysselkål, purjolök, lök, mer chili och så blir det en massa plantor att ta hand om. 



Men i november gör jag ingenting! November är min semestermånad. Inga sådder att sköta, ingen skörd att ta hand om. I år ligger marken fryst under ett lager snö och jag kan bara släppa matproduktionen en liten stund. 

Jag tror att det är väldigt bra! Visst, den dagen jag har ett växthus hoppas jag att det är fyllt med grönt att skörda även i november men på något sätt är det skönt att ha en helt fri månad. En månad då jag inte har någon blivande mat att ta hand om. Då vi äter ur frysen och annat som är förvarat. Jag slipper oändliga listor i huvudet på vad som behöver göras och bara kan vila. 



Oskar får inte vila förrän i december. Han har alltid lite kvar på något projekt, i år det fina hönshuset. Dörren ska isoleras och han måste sätta in en belysning i människodelen och helst fixa så att vattnet kan stå på värmeplatta för det fryser hela tiden. Men sen, när det blir december, då vilar han också och vi drar inte igång några nya projekt, som renovera hall och kök, förrän i februari. Det är något vi lärt oss under våra 5 självhushållarår. Att vi behöver vila! 

Inte vila som i 'bara ligga på soffan'. Vila som i 'inte driva projekt'. Ta en promenad på lunchen istället för att fixa något någonstans. Åka skridskor med barnen på isen på helgen, istället för att ta en heldag på bygget. Spela spel, baka pepparkakor, sitta och andas en liten stund, istället för att rensa ogräs, skörda och övergödsla. Den där viktiga återhämtningen gör att man orkar ta nya tag och jobba igen nästa år. 

För självhushållning är inte helt lätt. Det är tungt jobb utanpå lönearbetet. Det är kul och så givande men det är viktigt att ta sig tid att vila också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar