torsdag 13 februari 2020

5 bästa tips för vintergrönt

När man väl vant sig vid att äta hemodlade grönsaker är det väldigt svårt att acceptera köpta grönsaker. De är inte lika krispiga och smakrika och det känns väldigt fel att betala för en mycket sämre produkt än jag drar upp gratis här hemma. Tja, gratis var väl att ta i. Jag lägger ungefär 1200 kr på fröer varje åt och kanske 200 på jord. Lägg till utsäde till potatis och vitlök och jag hamnar kanske på 2000 kr per år. Och så var det såklart bärbuskar, fruktträd och jordgubbsplantor men det är en annan sak. Så även om maten jag odlar kanske inte är gratis så känns det fel att betala för sämre grödor än jag själv producerar. 

Problemet är bara att vi är ju inte 100 % självförsörjande än och nu när lagren börjar tryta vad ska man då göra? Vi behöver ju få i oss grönsaker för att må bra. Här är mina 5 bästa tips för vintergrönt:

1. Grodda och så skott


Skott går åt som smör i solsken här och om du kollar vad en bunt skott kostar i affären svimmar du nästan.


Köp en låda gula ärtor, sådana där vanliga i affären som du kokar ärtsoppa på. Lägg i blöt i ett dygn och sedan sätter du dem i lite jord. Det behöver inte vara någon bra jord, vilken billig jord som helst funkar. Sätt en annan bytta med solrosfrön, sådana du ger till fåglarna som har skalet kvar. Hur billigt som helst och jättegott! Skott äter vi istället för sallad till tacos, pastasallad eller nästan vad som helst. Det bästa är att man behöver ingen extrabelysning eftersom man skördar så fort de kommit upp.


En annan god sak att göra skott på är vitlök. Sätt en vitlök i jorden och ät sedan den gröna blasten som kommer upp. Innan vårdagjämningen kan man dock behöva extrabelysning för att få gröna och fina skott. Salladskrasse är också gott och passar bra för att pigga upp en macka. 


Grodda kan man ju också göra. Alfalfafrön, rödbetsfrön och senapsfrön är goda att grodda och ger ytterligare ett färskt tillskott på grönsaker under årets mörka månader. Odla har ett stort utbud av bra groddfröer om du vill testa. 

2. Köp fryst

När jag måste köpa grönsaker köper jag helst frysta. De smakar mest och är billiga så här års. Broccoli, ärtor, majs och blomkål brukar vi köpa här. Om man inte har frysen full med grönkål (som jag har) är ju spenat eller grönkål gott som fryst. 


3. Odla kryddörter

När jag sätter igång extrabelysningen för att så chili sår jag också några krukor basilika. Sen fortsätter jag att så en kruka basilika med jämna mellanrum när jag ändå sår. 
 
Färska örter piggar verkligen upp årets mörka månader och kan läggas i salladen, i maten eller direkt på mackan. Jag som odlar i så kallt klimat utan växthus odlar ändå all min basilika inomhus så basilika på fönsterbrädet står nästan året om. Man kan även odla timjan, salvia, persilja och annat man gillar. Jag tycker att basilika blir bäst inomhus men andra kryddor ger också en del skörd. 

Tänk bara på att innan vårdagjämningen behövs extrabelsyning för att basilikan ska bli bra. 

4. Odla sallad

Att odla små blad sallad inomhus är ganska lätt men att få dem att smaka bra är lite svårare. Mina tidiga försök gav alltid bleka, smaklösa blad. Sedan började jag dra upp plantor i källaren och genast gick det bättre. 


I källaren har jag ett stort ljusbord med sådder och innan det fylls till brädden med tomater och annat brukar jag fylla ut utrymmet med lite sallad. Sallad vill ju gärna stå lite kallt för att gro och i källaren har vi bara ungefär 10-14 grader. Här nere blir salladen krispig och fin. Glöm bara inte att vattna med gödning en gång i veckan när plantorna kommit igång, annars blir de också smaklösa. Jag föredrar bokahashi vatten men annat går också att använda. Om du ska odla sallad inne passar en salladsmix bra. 



En annan salladsväxt som blir god inomhus uppe i värmen är källfräne, eller vattenkrasse som den också heter. Den har en god, pepprig smak som kompletterar plocksallad väldigt bra. 

5. Fönstergurka

Det här är verkligen barnens favorit. I två års tid har jag odlat gurksorten Picolino i fönstret hemma. Den ger nästan 10 små, krispiga gurkor per planta och förhöjer våra vårmiddagar enormt. Gurkan sår jag två veckor innan vårdagjämningen, så att när det är dags för omplantering till större kruka kan jag sätta den i fönstret direkt. Så hänger vi upp gurkans klätterställning och vattnar och pysslar om. En riktigt fin skörd brukar vi få och alla njuter. 

Fröer till Picolino hittar du hos Odla.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar