torsdag 6 februari 2020

Gör gödning av bananskal

Förra året gödslade jag framförallt med hönsgödsel och växtkraften blev enorm. Jag hade gigantiska squashplantor men inte så mycket squash. Samma sak gällde tomter och chili. Det får mig att misstänka att balansen av näringsämnen inte blir helt rätt med hönsgödsel. Hönsgödsel är rikt på Kväve (N) men har betydligt lägre nivåer av Kalium (K) och Fosfor (P). Jag behöver alltså till den här säsongen tillsätta K och P.


Torkade, mixade bananskal


Kalium finns det rikligt i vedaska men jag har inte så mycket vedaska. Det brukar bara räcka till bärbuskarna. Men det finns i något annat jag har mängder av under vintern, nämligen bananskal. Jag har tidigare provat att göra gödselvatten av bananskal och det funkade utmärkt men i år vill jag gärna grundgödsla med bananskal också. Därför torkar jag bananskalen till små bitar som jag sedan mal till ett grovt pulver. Pulvret ska jag lägga i krukor, växthustunneln och vid squash och kanske broccolin om det räcker.



Så nu samlas alla bananskal i som äts in, klipps i bitar och torkas. Jag torkar i rumstemperatur tills tallriken blir för full, då ställer jag in den i ugnen på eftervärme en stund när jag använt ugnen till annat. Då torkar det riktigt fort. Gratis gödsel som ger finfin näring till plantorna!

Visst kan man bara lägga bananskalen i komposten eller bokahasi hinken och sedan lägga ut det i landet men jag lägger hönsgödsel i komposten hela vintern så balansen blir inte riktigt rätt. Jag vill kunna lägga bananskal precis där de behövs som bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar