torsdag 12 mars 2020

Odla ärtor

I flera år har jag odlat ganska så mycket gröna ärtor. Det är en gröda som är lätt att odla i vårt klimat och flera av barnen älskar den. Bara att spritta, förvälla och lägga i frysen och sen njuta av ärtor till maten hela vintern. I år kommer jag att ta ärtodlingen ett steg längre och satsa rejält på olika sorters ärtor.


Det började med att jag gjorde falafel på gula ärtor enligt Portioner under tians recept. Det var så gott! Så jag gjorde utmaningen att nästa år ska jag göra falafel på egenodlade ärtor. I år får därför ärtorna en helt egen bädd i nya köksträdgården. 1,2 m x 7,5 m tre olika slags ärtor. Det blir märgärt, kokärt och gråärt.

Gråärter

Gråärt är en gammal slags ärta som odlades i hela landet och användes både som foder till djur och människor. Jag är medlem i föreningen Sesam där man delar olika kulturgrödor med varandra och därifrån fick jag tre olika sorters gråärter.


Gråärten Alfta får blåa baljor, Biskopens ärtor är vackert rödbruna och Sollerö är gyllenbruna. Jag är väldigt glad för att jag har fått de här ärtorna och planerar att se vilka som trivs bäst hos mig och vilka jag gillar bäst. Genom Sesam har jag också lärt mig ta egna fröer så självklart kommer det mesta av dessa fröer bli utsäde till nästa år och om två år har jag gott om gråärter.

Tänk på gråärten som nordens kikärt. Om man som jag älskar kikärter men vet att de är väldigt svåra att odla här, kan man ersätta kikärten med gråärt. Är du inte med i sesam men vill odla gråärt, kan du köpa fröer hos Runåbergs Nordfrö och Nordgen.

Märgärt

Märgärtor har jag odlat i många år och det är en gröda jag verkligen tycker om. Den sköter sig som själv bara man gett den något att klättra på och barnen älskar den. I år kommer jag att odla tre sorters märgärt.


Kelvedon Wonder är ganska lågväxt och snabb. Den ger små, söta supergoda ärtor men avkastningen är inte jättehög. Därför kommer jag odla den för att få en tidig, färsk skörd. Rondo är högväxt och lite senare men ger större ärtor och därmed större skörd. Den odlar jag för infrysning. Sista sorten heter Vretens Alma och den fick jag på Sesams fröodlingskurs förra året. Vretens Alma har riktigt stora ärtor är klättrar högt.

Kokärt

Bara för att testa odlar jag också en sorts kokärt som heter Rustica. Kokärt är den traditionella ärtan till Ärtsoppa men kan också användas i hummus, falafel, ärtbolognes och säkert massor med fler maträtter.


Ska bli spännande att se hur den skiljer sig från gråärt och märgärt.

Att odla ärtor är väldigt enkelt. Det enda som kanske är lite jobbigt är att spritta alla baljor. Jag tycker att det är ganska meditativt att sprita ärtor, en mindfullness stund och det är något man kan sätta barnen på att göra om man inte vill spritta själv. Så testa att odla ärtor. Fin proteingröda som är lätt att odla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar