torsdag 30 april 2020

Min nya köksträdgård

Dags att börja gräva i nya köksträdgården igen! Nästan i alla fall. Jorden är egentligen lite för blöt fortfarande. Men ska nya köksträdgården bli klar gäller det att vara ute i god tid. Jag gräver egentligen inte, utan luckrar jorden lite med grep och plockar bort ogräsrötter. 


Jag trodde att jag hade grävt 2,5 bädd förra året men det visade sig när snön tinade bort att jag bara hade grävt 2. Typiskt! Ännu mer jobb. För att underlätta lite för mig själv har jag lagt en stor presenning på marken. Den täcker ungefär ett kvarter (och lite till). Förra året började jag inte att gräva förrän i slutet av maj och det var så mycket ogräs att Oskar fick slå gräset med lie först. Helt galet att jag ens försökte odla förra året men det gick riktigt bra. Det kom inte så mycket ogräs i potatisodlingen. 


Oskar har gjort en enkel liten bänk åt mig där nere i nya köksträdgården, där jag kan sitta och fundera över vad jag ska göra härnäst eller bara njuta av den fantastiska utsikten över berget.



Det här kommer bli min favoritplats i trädgården i sommar. Här ska jag sitta med en kopp kaffe och drömma om en vackert, inramad köksträdgård som ger mig mängder med grönsaker. 

Min gamla köksträdgård




Det är lite emotionellt, det här med min nya köksträdgård. Jag har lagt ner så mycket jobb på den gamla. Byggt bäddar, gjort jord, satt upp ett vindskydd och byggt ännu fler bäddar. Nu när jag överger den känns det som att allt jobb, all energi och engagemang som jag lagt ner i köksträdgården var i onödan.

Så är det naturligtvis inte. Den gamla köksträdgården har lärt mig så mycket som jag nu tar med mig när jag startar på nu kula och jag ser fram emot att förvandla den gamla köksträdgården till äng igenom om några år. Men det är ändå lite ledsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar