torsdag 28 maj 2020

Odla potatis i hink

Trots att vi har en väldigt stor trädgård, odlar vi nästan alltid några potatisar i hink. Det beror på att dom potatisarna går att skörda mycket tidigare. Jag kan så potatisen inne i mitten på maj och sedan ställa ut potatisen i solen när det blir varmare. Har man ett växthus kan man till och med få ny potatis till midsommar, även här uppe i norr. Nu har jag inget växthus, så jag får nöja mig med potatis i mitten på juni men det är inte helt fel det heller. 


Att odla potatis i hink är väldigt enkelt. Lägg lite jord i botten på hinken. Se till att du har gjort hål i hinken så att överflödigt vatten kan rinna ut. Sedan lägger du på jord över potatisarna och allt eftersom potatisblasten växer, täcker du med ny jord. 

 Målet är att du bara ska se toppen på blasten hela tiden. När den första hinken börjar vara full, sätter du sedan på en hink utan botten över.


På så vis får du ett torn av hinkar och blasten måste kämpa ännu mer för att komma över kanten till ljuset. Det är precis det du vill. Ju mer potatisen får kämpa, desto mer potatis får du. Om du använder planteringsjord behöver du inte tillsätta någon gödsel men ibland täcker jag jorden när jag kupat klart med lite torkat gräsklipp för att minska uttorkningen.

För det är det stora problemet med att odla potatis i hink. Man måste komma ihåg att vattna! Utan vatten blir det för torrt och du får inte särskilt många potatisar.


När potatisen blommar är det oftast dags att skörda. Två veckor tidigare än potatisen i landet. Ofta får man många, ganska små och väldigt goda potatisar i sin hink. 

Vilka potatisar ska man odla i hink?

Jag odlar i hink för att få en tidig skörd av färskpotatis. Därför sätter jag tidig potatis i hink. Sorter som fungerat bra är Timo och Rocket. I år testar jag en sort som heter Swift som ska bli klar på 6 veckor. Det ska bli väldigt spännande att se vilken skörd den ger.

Så. När du odlar potatis i hink kupar du med jord eftersom, kommer ihåg att vattna och skördar hinken när potatisen börjar blomma. Hoppas att det här tipset hjälpte dig att få en tidigare skörd av potatis eller att odla potatis trots att du inte har någon mark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar