fredag 8 april 2022

Dahlior och snöstorm

Jag tror att varje april sen jag flyttade till Norrland så har det kommit ett inlägg om hur mycket jag önskat att jag flyttat till Skåne istället för Burträsk. Aprilväder innebär alltid att slitas mellan hopp om grönska och konstanta bakslag. I år är inget undantag. Utanför mitt fönster rasar en fruktansvärd snöstorm och jag önskar verkligen att jag litat på magkänslan och inte lämnat Charlie på förskolan idag. 

Ni som följt mig ett tag vet att mitt främsta sätt att hantera ångest den här tiden på året är att så. Det tog jag fasta på och därför satte jag min första dahlia i jord idag. Det kanske var lite tidigt, jag erkänner men nått måste man ju göra när det snöar så att man inte ser världen utanför fönstret. 


Wizard of Oz


Dahlia är en ny bekantskap för mig. Jag odlade min första förra året och blev helt kär. Den var ju så underbar. Jag odlade den i kruka och min plan var såklart att gräva upp den och vinterförvara till nästa år. Men hösten var mentalt tuff för mig och jag hade väldigt svårt att göra allt det där som en trädgårdsmästare ska göra på hösten, så min älskade dahlia blev lämnad att dö.


Så i år har jag köpt två nya dahlior. Jag ville såklart köpa fler men snåljåpen i mig förbjuder att jag köper mängder med dahlior förrän jag lär mig att ta in dem på hösten. Det blev en dark leaf och en bollvariant. Ser så fram emot att se dem blomma i sommar. 

Odla det sköna

Att odla dahlior innebär inte bara att jag möter en ny växt som har nya behov, det är också ett avsteg från min tidigare princip om att bara odla ätbart. Om något annat skulle odlas så var det växter som är bra för insekter och biologisk mångfald. Inget annat. 

Principer har en tendens att göra livet väldigt tråkigt och svårt. För mig behöver trädgård vara roligt också och just nu gör vackra blommor livet roligt. 


Så årets trädgård innehåller mängder med nya blommor, såväl som mängder med grönsaker. Målet är också att städa så pass mycket i trädgården att man kan titta åt något håll utan att det är fullt med skräp. Lite mer ordning, lite mer växter och förhoppningsvis lite mer lugn och ro. 

Nu ska det bara sluta snöa så att drömmarna kan börja bli verklighet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar