tisdag 12 april 2022

Trädgård med många invånare

Igår hittade jag en stackars igelkott som vaknat alldeles för tidigt och dessutom fastnat i hönsnätet. Vi kunde ganska lätt få lös igelkotten och den vandrade iväg över snön. En igelkott vill man ju verkligen ha i sin trädgård och jag har länge hoppats på att en ska flytta in. Nu måste jag kanske mata den lite om den ska klara sig tills all snön har smält bort och det finns insekter och annat att äta. 

Innan jag flyttade till landet drömde jag mest om en plats där jag kunde odla mat men sedan jag flyttat hit har intresset för biologisk mångfald växt sig starkare. För varje år ser jag fler olika sorters insekter, grodor, ödlor, fåglar och nu insekter. Om dom flockas hit måste jag ju göra något rätt i alla fall. Och det är inte för att jag matar dom direkt. Jag ger lite fågelmat på vintern och nu till en stackars igelkott som vaknat för tidigt men annars handlar det mer om att skapa en trädgård fylld med mat och boplatser så att djuren vill bo här.  


En korrekt skött trädgård kan verkligen bli en fristad för alla små djur som trängs undan av människans skördande av naturen. Här kan lilla jag göra en skillnad för alla små i den stora världen och det är lika givande som att skörda egna grönsaker. När trädgården är full av liv, då är jag som lyckligast. 


Om du vill få få fler invånare i din trädgård, så kommer här några nyttiga tips:

Främja insekter

För att få många invånare i sin trädgård måste man börja underifrån i näringskedjan: Insekter. Fåglar och igelkottar, som vi så gärna vill ha i trädgården äter insekter och kommer inte att flockas hos dig om du inte erbjuder mat. Så hur får man fler insekter i sin trädgård? Ska man köpa ett snyggt insektshotell kanske? Boplatser är inte fel men även insekterna behöver mat. Så lämna ett skuggigt hörn i trädgården. Gärna lite fuktigt och skyddat. Här lägger du rishögar, trä som får förmultna, kottar, löv, en sten med mossa. Här får insekterna både mat och bostad. Min trädgård är gigantisk och det finns fler platser som passar för insekter än för människor eftersom jag inte hinner sköta allt men även en liten hörna gör stor skillnad. 



Blomning

En trädgård som har blommor från och med att snön försvinner tills den kommer tillbaka igen har mycket mat att erbjuda bin, humlor och andra pollinerare. Sätt lökar och plantera växter så att det alltid finns något att äta för pollinerare. Innan vi flyttade hit blommade växter fram till midsommar ungefär men efter det var det väldigt lite som blommade i trädgården. Till och med ängen slogs strax efter midsommar varje år, så efter det fanns nästan inga ängsblommor heller. 

Nu kommer vårlökar genom snön och rabatterna blommar kontinuerligt fram till höstastern täcks av snö. Humlor som surrar i min backtimjan eller i den blommande myntan är bland de mest givande ljud som finns. Då känner jag verkligen att jag gör en skillnad. 

Liten gryta med fontän

Vatten

Jag drömmer om en stor, fin damm där fåglar, insekter och rådjur kan dricka men i väntan på att jag ska genomföra det projektet har jag ställt ut små grytor eller vattenbad runt om i trädgården. I de här små grytorna har jag sett både fåglar, humlor och Charlies vän ekorren stanna och dricka. Viktigt när man sätter ut vatten är att se till att humlor kan dricka säkert, annars hittar man bara död humlor i vattnet och det är ju precis vad man inte vill. Det måste finnas något att landa på och krypa upp på om de råkar ramla i vattnet. En sten eller en flytande fontän funkar utmärkt.


Oklippt

Den perfekta, ogräsfria och gröna gräsmattan benämns ofta som en biologisk öken. Här trivs väldigt få arter. En väldigt enkel sak att göra för att öka antalet invånare i din trädgård, är alltså att minska mängden gräs. Så in äng på en del av gräsmattan eller anlägg rabatter med mängder av blommor och marktäckare. 



Täckodla

Rabatter, buskar och grönsaksland kan alla täckodlas. Det är ett perfekt sätt att öka den biologiska mångfalden i trädgården för många insekter trivs under täcket. Det ger en fuktig miljö där mängder med nedbrytare tycker om att leva. Tyvärr också en del insekter som vi inte vill ha i odlingarna, som spanska skogssniglar och ibland tvestjärtar. Jag lider med er som har spanska skogssniglar, livet som trädgårdsmästare verkar verkligen inte lika roligt då. Men alla som inte har sniglar: Täckodla!

Täckodla kan man göra på många sätt. Man kan göra som engelsmännen och täcka med kompost. Man kan göra som svenskarna och täcka med gräsklipp. Man kan köpa barkmull och blanda med en påse naturgödsel. Man kan använda löv, ensilage, bark, halm och säkert massor med fler saker. Jag tänker att man använder det man har mycket av så blir det enklast. Det viktiga är att man täcker med ett tjockt lager 10-15 cm några gånger per år. 

Det här var några sätt att öka den biologiska mångfalden i din trädgård. Har du några bra tips som jag missat? Berätta gärna i kommentarerna nedan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar