tisdag 26 april 2022

Underbara chili

Chili är en av mina favoritväxter. Kanske är det för att jag i brist på växthus odlar den i vardagsrumsfönstret och därför lever med den från mars till november. Kanske är det för att chili är så himla gott. Troligen en kombination av båda. Jag skulle i alla fall inte kunna tänka mig en odlingssäsong utan chili. 


Idag planterade jag om chilin till sina sista krukor. Jag använder soptunnor som jag köpte på Ikea för många år sedan som krukor. De är lite snyggare än vanliga krukor och det gillar jag när dom ska stå inne. Stora krukor är bra för att de torkar inte ut lika fort. Om chili torkar ut så tappar den alla blommor och även om den oftast kan hämta sig tar det många veckor innan man får en ny skörd. 

I år testar jag också att sätta ner bevattningsrör, efter tips från En plats under solen. Bevattningsrören är gjorda av alvedon brusrör som jag skurit bort botten på. Tanken med bevattningsrör är att vattnet ska komma ner till rötterna istället för bara ligga på ytan eller rinna längs sidorna. Vi får se om det gör någon skillnad. 

Mina favoritsorter

Eftersom jag bara rymmer fem krukor i mitt söderfönster, experimenterar jag inte så mycket med sorter längre. Jag odlar de sorter jag vet att vi gillar och som ger mycket i just mitt fönster, inget annat. Det här är sorterna jag brukar odla:

Esplette

Stora, konformade chilifrukter. Röda
Esplette

Esplette gillar jag för den är snabb, rikgivande och ger en chili med väldigt mycket smak av chili. Enligt fröpåsen är den Esplette medelstark men varma somrar blir i alla fall min väldigt stark. Jag gillar hetta men man får dosera försiktigt. Chilisås på esplette blir väldigt gott. 

Jamaican bell

Jamaican bell. Bild från Runåbergs fröer

Som ett komplement till den ibland för starka espletten, odlar jag sedan några år tillbaka Jamaican bell. Det är en visuellt väldigt söt chili för frukterna ser ut som små klockor. Jamaican bell smakar väldigt mycket chili men har nästan ingen hetta alls. Perfekt för alla som inte gillar att det bränner i munnen och till rätter som något av barnen kan tänka sig att äta. 

Jalapeno

 
Jalapeno chili

Den sista platsen i mitt fönster fylls ibland av padron, ibland av habanero dulce och ibland av jalapeno. Förra året fick jag en lite blygsam skörd av ganska milda chilis, troligen för att det var en så kall och mulen sommar. Därför känner jag verkligen för lite hetta i år och då blev det en jalapeno. Jalapeno är stark chili som med fördel kan skördas grön. Den ger mycket frukt, är god att lägga in och ha på tacos hela året. 


Så odlar jag chili

Chili sår jag i januari. Plantorna planteras om två gånger innan de i slutet av april sätts i stora 10 liters krukor. I krukorna lägger jag planteringsjord, bananskal, aska, äggskal, kaffesump, kaningödsel och epsomsalt. 

Epsomsaltet innehåller magnesium och hjälper chiliplantorna att ta upp näring på ett bra sätt. Det händer nämligen att plantorna blir gula och tråkiga fast man gödslat. Då hjälper epsomsalt. 


När jag börjar skörda chili börjar jag gödselvattna med bokhasivatten en gång i veckan. 


Ta hand om skörd

Chili är gott att ha färsk i de många rätter. Om man inte gillar hettan kan det vara bra att odla en sort som inte är stark, som Jamaican bell. Då får man den goda chilismaken utan att det bränner på tungan (och i magen). Mat från asien, afrika och sydamerika innehåller ofta chili och det är sådan mat jag älskar. 


Syrad chili

För att spara skörden lite längre kan man med fördel syra den. Det tycker jag blir väldigt gott och är hyfsat lätt att lyckas med. Jag brukar använda Farbror Gröns recept. Jalapeno är också gott att lägga in, eller pickla som det också heter, exempelvis efter det här receptet.

  

Chili som hänger på tork


Chili går också bra att torka. Bara att hänga upp på ett litet snöre och sedan mixa till pulver när det är helt torrt. Chilisalt kan man också göra. Då mixar man chili, salt och vitlök (om man vill det) och torkar sedan i ugn eller torkugn. Det här receptet kan fungera som inspiration. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar