torsdag 11 april 2019

Dags att så i kallbänk

Det är lite deprimerande att titta bort mot köksträdgården. Här ligger fortfarande snön så tjock att man inte ser toppen på mina två pallkragar höga odlingslådor. Så här års brukar jag mota bort den depressionen genom att så i kallbänk, men förra året kollapsade min kallbänk och jag vägrade bygga en ny eftersom jag var rädd att Charlie skulle krossa glaset.


Men det var i oktober när vi drunknade i hemodlade grönsaker. Nu är det april, snön ligger tjock och jag måste äta köpta grönsaker varje dag. Nu vill jag verkligen ha en kallbänk. Så då byggde jag en ny.

Jag använd mig av spillbitar virke och byggde en låda som är 120x60 cm. Den passade på platsen och med bara 60 cm bredd är det lätt att komma åt längst bak utan att trampa på jorden. Jorden under är grävd och ganska fin, jag odlade här förra året. Därför gjorde jag en ganska låg kallbänk, bara 2 plankor hög bak och en planka hög fram. En lutning på kanten gör att maximalt med sol kommer in i lådan.


För att göra lådan säker för 2 åringar, gjorde jag ett byggplastlock istället för ett i glas. Bara 4 smala lister som skruvades ihop och sedan fäste jag plasten under de långa bitarna och över de korta. Det här locket får en ganska stor luftspalt, vilket är bra för ventilering men om det ska blir kallt på nätterna måste jag nog lägga på en fiberduk för att isolera. Jag är mest nöjd med att locket sitter med gångjärn, det var svårt att få till. 


Så, när jag svurit, jag menar snickrat klart var det äntligen dags för det roliga. Att så. Först fyllde jag lådan med jord från den gamla kallbänken, sand och gödslade med hönsgödsel (direkt från en hönsrumpa). Sen sådde jag sockerärtan Norli längst bak. Då tänker jag att den kan klättra upp mot bron när den kommer igång och locket plockas bort. Framför sådde jag ruccola, rädisa och bindsallad i bredsådda rader. Ett block lämnades tomt för där ska jag plantera ut machésallad som jag har i källaren när nattemperaturen ser lite bättre ut. 

Att så i kallbänk är ett lätt och billigt sätt att komma igång med odlandet lite tidigare. Så man bara sånt som klarar kallväder brukar det inte göra något att det är lite minusgrader på nätterna.

Läs mer om att odla i kallbänk

Kallbänk med gammalt fönster på

 Så i kallbänk 2017

Kallbänk där man vattnat med snö
Vintersådd i kallbänk 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar