tisdag 29 mars 2022

Tidig odling utan växthus i norrland

Nu när vårljuset kommer och förra veckan i alla fall vårvärmen, då börjar i alla fall jag bli väldigt sugen på gröna blad. Skott som vi levt på hela vintern räcker liksom inte längre. Nu vill jag ha mer härliga, gröna blad fulla av vitaminer. 

Har man ett växthus är det bara att börja så fröer där men vi som inte har ett växthus får tänka lite mer kreativt för att få lite skörd tidigt på säsongen. 


Jag har fler år byggt kallbänkar med glaslock och plastlock och sått i och det funkar alldeles utmärkt. De senaste åren har jag istället förodlat plantor inomhus och satt ut när marken blivit bar runt huset. Över plantorna har jag sedan satt plastbågar och över bågarna byggplast. När jag planterar ut plantorna är det ofta ganska kallt och soligt, så från början har jag också en fiberduk över.  


Det här sättet att odla ger betydligt mer skörd än sådd i en liten kallbänk kan ge. Jag har stor yta att tillgå och tunneln kan sättas upp där det känns bäst att odla i år. Förra året var det kring husväggen, i år blir det där tunnelväxthuset som tyvärr kraschade i höstas stod. 


Sorter att plantera ut tidigt

Jag försår inne i början av mars och kan sedan plantera ut i början av april. April kan vara riktigt kall så det här funkar bara på sådana grödor som tål en rejäl köldknäpp. Jag brukar sätta:
  • Mini Pak Choi
  • Mizuna
  • Vinterportlak
  • Vintersallad (Maché)
I år testar jag en ny gröda som heter Bladrädisa. Hoppas att den kommer funka. Ofta sår jag också lite vanliga rädisor bredvid när jag planterar ut. 


De här grödorna skördas sedan allt eftersom de växer, oftast som ganska små blad. Under våren är i alla fall jag så sugen på färska, gröna blad att några stycken till middagen känns som höjden av lycka. Pak choi har vi i omeletter tills de börjar gå i blom, då brukar jag göra Kimchi av den. 


Skötsel

Se till att gödsla ordentligt och vattna om det börjar torka ut. Om maj erbjuder sommarvärme är det bara att ta bort plasten och låta växterna växa fritt men om det är kallt på nätterna brukar jag ta bort plasten på morgonen och sedan sätta tillbaka den på kvällen. Den här typen av växter vill inte ha för varmt, så se till att lufta. 


Om du inte har en stor trädgård

Min stora utmaning när jag odlar är klimatet men jag vet att för många andra är det istället plats som är det stora problemet. Så om du också längtar efter gröna blad men inte har en stor trädgård, varför inte så lite fröer i krukor på balkongen och sätt en genomskinlig plastpåse över? Eller så i en plastback med lufthål?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar