fredag 18 mars 2022

Odla grönsaker för att minska sin rädsla

Ett annat sätt att hantera oron över allt som händer i världen är att odla. Speciellt att odla ätbart. Den där känslan när man vet att man i alla fall kan producera lite mat till sin familj om allt går åt helvete, det är en underbart trygghet. Så i år fortsätter vi att skala upp vår odling. Jag ska plantera fler bärbuskar, ordentligt med potatis och odlar mer morötter än jag någonsin odlat. 


Trädgårdssysslor är en sån där fantastisk sak som ibland gör att min hjärna lugnar ner sig lite. Det är allt för sällan som det händer annars. Hårt kroppsarbete kombinerat med vetskapen att det här kommer växa och bli mat med min familj är den bästa medicinen för min kaotiska, oroliga hjärna. 


Att så i mars

För att kunna skörda måste man så. Vi har inte barmark än, så än så länge gäller det att förodla inne. I mars sår jag: 

Asiatiska bladgrönsaker som mizuna, pak choi och bladrädisa som jag ska plantera ut tidigt under plast.
Koriander, persilja och basilika för skörd inomhus.
Gurka som ska växa i fönstret inomhus och ge oss gurka hela våren.
Tomater som ska odlas i kruka på friland.
Blommor som Rosenskära.
Fänkål
Mer purjolök eftersom den förra omgången grodde så dåligt.
Nyzeeländsk spenat.



Odla ätbart

Om du vill testa att odla ätbart i år kan du kolla in några av mina tidigare inlägg som är bra när man ska börja odla:

Om odlingslimpor 

Odlingslimpor är ett snabbt sätt att komma igång med odling där du inte behöver köpa så mycket jord utan tar tillvara på avfallet från trädgården. Perfekt för den som vill börja odla. Helst ska man lägga limpan på hösten men det funkar alldeles utmärkt att lägga på våren. Då får man lägga på lite mer gödsel och lite mer jord. 

Odlingstips

Lycka till med odlingen i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar